Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 27 juli 2013

Lingonglass

Ett recept ur Anna Bergenströms bok Nya Annas Mat. Glassen blev så god att jag och mina gäster åt upp den så snabbt att jag inte ens hann med att ta en bild! 
3 ägg delade i gulor och vitor
1½ dl florsocker
3 dl vispgrädde

ca 1 ½ dl lingonsylt

Vispa äggulor och florsocker tills det pöser. Det går lätt med elvisp. Vispa sedan vitor och grädde var för sig. (Det går aldrig att få vitorna fluffiga och fina om det finns den minsta fettsmula eller spår av äggula) Vitorna ska vispas så länge att man kan vända uppochner på bunken utan att något rinner ur. Blanda ner den vispade grädden och sist de hårdvispade vitorna i äggulesmeten. Blanda i den smaksättning du vill, själv tog jag lingonsylt. Häll sedan smeten i glassmaskin tills den har frusit till lagom konsistens. Eller frys in i bunke och rör om då och då tills den får bra konsistens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar