Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 26 juli 2013

Åses piffiga biff i panna

Fick det här receptet av min klasskompis mamma, det påminner lite om Carines Grekiska pyttipanna som faktiskt är strået vassare! Men båda var ändå väldigt goda! Jag fick lägga zuccinin och löken i en egen form för det inte fick plats i samma som det andra, men det spelade ingen större roll. 


4 pers.

1 dl ströbröd
2 dl vatten
500 g nötfärs
1 msk kalvfond
svartpeppar
800 g potatis
2-3 msk olivolja
300 g zuccini
2 röda lökar
salt
1+1 msk olivolja
1½ tsk rosmarin
100 g soltorkade tomater i olja
200 g fetaost

1. Sätt ugnen på 225 grader. Blanda ströbröd och vatten och låt det svälla en stund. Blanda ner färs, kalvfond och salt + peppar.

2. Skiva potatisen tunt och bred ut skivorna i en oljad långpanna. Strö på salt. Ställ potatisen i ugnen ca 15 min.

3. Skär zuccini och lök i bitar och klyftor. Blanda dem med olja och salt i en bunke.

4. Forma 8-10 biffar av färsen och lägg dem på den varma potatisen. Fördela lök och zuccini runtom. Pensla ovansidan av biffarna med olja. Strö på rosmarin. Stek i mitten av ugnen ca 20 minuter.

5. Skär tomat och fetaost i små bitar. Strö dem över långpannan och stek ytterligare ca 5 minuter.

Servera med en tzatiki på yoghurt, rivna morötter och vitlök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar