Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 9 augusti 2012

Flapjacks

Fick lust att baka lite så valde ett recept ur Mia Öhrns bok Fler kladdkladdkakor. Dock hade jag ingen jordgubbssylt hemma, så tog mig friheten att ta hallonsylt istället. Men måste nog säga att dom blev ganska så tråkiga, tror inte att det hade spelat någon roll om jag hade haft jordgubbssylt istället. var för mycket smak av havregryn, torra och tråkiga.

ca 15 bitar
150 g mörk choklad
150 g smör
7 dl havregryn
1 krm salt
½ dl strösocker
½ dl ljus sirap
1 ägg
1½ dl jordgubbssylt (eller hallonsylt)

Klä en ugnsform, ca 24 x 16 cm, med bakplåtspapper. Bryt chokladen i mindre bitar och smält den försiktigt tillsammans med smöret i en bunke i mikron eller i en kastrull på spisen. Rör ner alla ingredienser utom sylten i chokladsmeten. Tryck ut hälften av smeten i formen. Klicka sylten över och strö ut resten av smeten ovanpå. Platta till och grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i cirka 20 minuter. Låt kakan svalna lite, lossa den ur formen och skär den i bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar