Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 21 augusti 2012

Älgragu

Ett recept från Nya Annas mat av Anna Bergenström. Serverade detta som min svenska huvudrätt på min 100.000 bloggfest.
Älgköttet fick jag av min kära granne. Tack så mycket, så himla snällt. En generös jägare till granne är inte illa!
Måste säga att detta var underbart gott!! Bästa älggrytan jag någonsin ätit faktiskt. Bättre än både kalops och Beuf Bourgignon. Rekommenderar detta starkt, mina gäster tyckte detsamma, alla tog 2 gånger!
Jag gjorde på bara vatten och inget rödvin. Vill du inte använda älgkött, så går det säkert bra att byta ut det mot grytbitar av nötkött. Se nu till att du testar göra detta receptet!


5 port.

drygt 1 kg benfritt älgkött
lite smör, margarin eller olja
ca 1½ tsk salt, lite vitpeppar
10-15 stötta enbär, 1 lagerblad
1 stor gul lök, 1 medelstor morot
persiljestjälkar
50 g rotseller
5 dl vatten (eller vatten + rödvin)
3 msk mjöl + ½-1 dl vatten
2 dl vispgrädde
2 msk mesost eller messmör
(1-2 msk svartvinbärssaft)

Skär köttet i mindre bitar. Bryn det i ytterst lite smör, margarin eller olja i en gryta. Bryn långsamt på rätt svag värme. Det tar lite tid, men det är det värt! Salta och peppra när köttet är klart och lägg i stötta enbär. Lägg stora lökbitar, kuber av skalad rotselleri, morotsbitar och kryddor runt om. Slå över vatten + eventuellt rödvin. Koka allt under lock tills köttet är mört, ca 1-2 timmar. Fiska upp köttbitarna och kör såsen till mos i  food processer eller mixer. Eller mosa bara grönsakerna mot grytans kant med en träslev. Häll i lite vetemjöl, väl utvispad i lite kallt vatten och häll också i grädden. Koka såsen några minuter, smaka av den med mesost  och lägg tillbaka köttbitarna. Värm det hela och smaka eventuellt av med några msk outspädd svartvinbärssaft.
Servera med hasselbackspotatis, klyftpotatis eller kokt potatis och gelé. Vidare små gröna bönor och syltlök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar