Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 24 augusti 2012

Cookiebrownies

Var ledig idag, så passade på att baka lite, så jag har något gott att bjuda på när jag får besök! Valde ut detta receptet ur Mia Öhrns bok Fler Kladdkakor. Annorlunda recept, men gott! Godare än vanliga brownies om jag får välja!


ca 16 brownies

Browniesmet:
150 g smör
200 g mörk choklad
4 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 krm salt

Cookiesmet:
50 g smör
1½ dl farinsocker
1 ägg
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
75 g mörk choklad, grovt hackad
½ dl nötter, gärna valnötter eller hasselnötter, grovt hackade

Klä en ugnsform, cirka 20x30 cm, med bakplåtspapper. Smält smöret till browniesmeten i en bunke i mikron eller i en kastrull på spisen. Bryt chokladen i mindre bitar och smält försiktigt. Blanda till en jämn smet och låt svalna lite. Vispa upp äggen lätt tillsammans med sockret och rör ner chokladsmeten. Blanda mjöl och salt, rör ner i smeten och rör till en jämn massa. Fortsätt med cookiesmeten, Smält smöret och rör ner sockret. Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop till en tjock smet. Bred ut browniesmeten i formen och klicka ut cookiesmeten ganska tätt. Grädda kladdkakan i nedre delen av ugnen i 200 grader cirka 16 minuter eller något längre om du ska servera den samma dag. Låt svalna helt, lossa sedan kakan ur formen och skär den i bitar. Låt gärna kakan stå i kylen över natten, är den väldigt kladdig blir den lättare att hantera dagen efter.

2 kommentarer: