Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 28 september 2021

Helstekt fläskfilé i senapsgräddsås

Hittade detta recept på köket.se. Hade inte direkt några förväntningar, men det blev verkligen supergott! Rekommenderas verkligen!
4 portioner 500 g fläskfilé 0,5 msk vetemjöl, till att mjöla in filéerna 50 g smör 3 msk schalottenlök, finhackad (2 msk persilja, hackad) 1 tsk svensk senap 1 tsk dijonsenap 1 dl vitt vin 1,5 dl matlagningsgrädde salt vitpeppar Använd en stekpanna eller plateau, minst 20 cm i diameter, med lock. Smält 30 g smör i pannan. Salta fläskfilén med 1 tsk salt och vrid några varv vitpeppar från kvarn över den. Mjöla den lätt. Lägg filén i pannan precis när smöret börjar ta färg. Stek den runt om i ca 20 min i lagom stark värme på spisen (eller i ugn, 220 grader). Ös den ofta. Tag upp fläskfilén och lägg den på ett fat. Håll den varm. Lägg 20 g smör i samma stekpanna och stek den finhackade schalottenlöken på svag värme ca 2 min under omrörning med en träslev eller liknande. Tillsätt därefter 2 msk hackad persilja och till sist senapen. Tillsätt vitt vin och låt det hela få ett uppkok. På så sätt får man med alla smakämnena. Häll även i vispgrädden och låt sjuda i ca 2 min. Smaka av senapssåsen och tillsätt ev mer salt och peppar. Skiva upp helstekt fläskfilé och fördela senapsgräddsås över den. Servera med kokt ris och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar