Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 8 april 2020

Nässel- och spenatsoppa

Ett recept från boken Husmanskonst av Leif Mannerström. Varje vår brukar jag försöka komma iväg och plocka nässlor så att jag kan göra en nässelsoppa. I vanliga fall mixar jag bara nässlorna och spenaten med grädde och buljong... vilket ger en väldigt god soppa. Tycker att Leif krånglar till denna soppan helt i onödan.

4 portioner
1 l späda nässlor 1/2 l färsk spenat 4 schalottenlökar 2 vitlöksklyftor
2 tsk hela anisfrön
2 kvistar finhackad timjan 1 lagerblad
1 dl torr sherry
1 l kalv­ eller hönsbuljong 1 skiva rökt fläsk
smör till stekning
lOO g rumsvarmt smör 1/2 msk saft av citron salt och peppar
Exempel på garnityr:
4 kokta ägg eller vaktelägg
1 knippe lättkokta färska sparrisknoppar kokta broccolibuketter
rökt ål
rökt lax
knaperstekt bacon
gräslök

Rensa och skölj nässlorna och spenaten. Ta av bladen men spara stiälkarna. Förväll nässelbladen och 2/3 av spenat­ bladen i kokande vatten i ca 30 sek. Häll av vattnet och lägg bladen i isvatten ett par min. Ta upp och ställ åt sidan så länge.
Skala och hacka schalottenlöken. Skala och hacka vitlöken. Fräs lök, vitlök, kryddor och spenat­ och nässelstiälkar i smör i några min. Slå på sherryn och buljongen och låt allt sjuda i ca 30 min. Sila ifrån buljongen och släng det övriga. Hit kan soppan förberedas.
Lägg de förvällda näs sel­ och spenatbladen i en mixer med smöret och citronsaften. Slå på den kokande buljongen och mixa. Sila soppan och häll tillbaka den i kastrullen. Strimla och tillsätt de återstående spenatbladen och ge soppan ett uppkok. Smaka av med salt och peppar.
Servera helst i varma tallrikar direkt. Garnera med det garnityr du valt samt ev. ostgratinerade trekanter av vitt bröd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar