Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 24 oktober 2019

Lammfrestelse

Ett recept från boken Husmanskost från Allt om mat. Enkelt att göra och gott! Faktiskt mycket godare än jag hade förväntat mig! Perfekt vardagsmat.


6 portioner

1,2 kilo potatis
1 stor gul lök
1 msk smör
600 g lammfärs
1 msk torkad timjan
2 1/2 tsk salt
2 krm nymald svartpeppar
5 dl grädde

Sätt ugnen på 200 grader. Skala och strimla potatisen. Skala och hacka löken. Fräs löken i smör ca 2 minuter. Tillsätt färsen och låt den steka med tills den fått färg. Krydda med timjan, 1 1/2 tsk salt och peppar. Lägg hälften av potatisstrimlorna i en smord ugnssäker form. Strö över 1/2 tsk salt och fördela färsen ovanpå. Lägg på resten av potatisen och strö över 1/2 tsk salt. Häll på grädden. Tillaga mitt i ugnen 45-60 minuter, tills potatisen är mjuk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar