Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 6 juni 2018

Ugnsbakad lax med hollandaisesås

Ett recept från boken Upp i vikt kvickt av Sven Melander. Enkelt att göra och supergott! Verkligen supergod sås. Så mycket godare med hemmagjord. Undrar om jag har slagit en egen hollandaisesås förut... minns inte, men det borde jag ha gjort. Hur som helst så var den supergod!


4 portioner

600 g laxfilé

Salt och vitpeppar

Olivolja

600-800 g potatis

1 knippe grönsparris

1 kvist grönt till dekor


Hollandaisesås:

1 citron 

150 g smör

2 msk vatten

3 äggulor

2-3 tsk citronsaft

1/4 kryddmått cayennepeppar

Salt


Sätt ugnen på 125 grader. Dela laxen i portionsbitar och lägg på en oljad plåt. Krydda med salt och peppar. Sätt in laxen mitt i ugnen i ca 15 minuter (för mig tog det snarare 35 min). Skala potatis och koka i lättsaltat vatten. Skär bort två cm av sparrisens stjälk, skala med hjälp av en potatis- eller sparrisskalare. Koka upp saltat vatten och förväll sparrisen i 3 minuter, beroende på dess tjocklek. Färdigkokad sparris ska vara "al dente". Kyl ner i kallt vatten. Låt dem sedan rinna av på papper. Skär citronen i klyftor.

Hollandaisesås:

Smält smöret i en kastrull. Blanda vattnet med äggulorna och vispa till en tjock, blank pösig kräm antingen direkt på medelvarm platta eller över vattenbad för den oerfarne. Häll i smöret med en tunn stråle och vispa hela tiden, men lämna kvar den salta bottensatsen i kastrullen. När allt smör är i, smaka av med citronsaft, cayennepeppar och salt. Tips: om såsen skär sig, då är det superlätt att rädda den. Vispa bara upp en äggula i en bunke och häll sedan i den skurna såsen i en tunn stråle och vispa hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar