Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 13 juni 2018

Lerpottasill

Ett recept från boken Mannerströms husmanskonster av Leif Mannerström. Enkelt att göra och väldigt gott! Konstigt egentligen att jag inte hört om det här receptet tidigare... upptäckte det ju bara för nåt år sen. Verkligen en rätt i min smak! Och jag håller med Leif Mannerström om att är ett givet tillbehör på midsommarbordet.


4 portioner

1 liten gul lök

5 kokta potatisar

2 hårdkokta ägg

4 lagrade matjesillfiléer

100 g smör

1 liten bunt gräslök


Till servering:

Knäckebröd

Riven pepparrot


Sätt ugnen på 180 grader. Skala och finhacka löken, skiva potatisarna med skalet på. Hacka de kokta äggen och skär matjessillen i mindre bitar. Lägg potatisskivorna i botten på en smord ugnsform, bred ut sillbitarna i mitten, strö över hackad lök och ägg. Hetta upp en panna och bryn smöret tills det är gyllenbrunt och doftar nötigt. Slå smöret över sillen och ställ in formen i ugnen ca 10 minuter. Finhacka gräslöken och strö den över den nygräddade sillådan. Servera med nyriven pepparrot och knäckebröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar