Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 6 december 2017

Revbensspjällsgryta

Ett recept från boken Hela Sveriges husman. För mig brukar det vara så att jag gör revbensspjäll i ugnen, eller att jag grillar dem, så detta kändes väldigt annorlunda! Men kan säga att det blev väldigt gott!


Ca 4 portioner

1 kg tjocka revbensspjäll (i bitar)
1 stor gul lök
1 1/2 dl torkade katrinplommon
1 lagerblad
10 vitpepparkorn
5 kryddpepparkorn
Ev 1 krm socker
1 dl grädde
Maizena
Vatten
Ev soja
Smör till stekning
Salt

Gurksallad:
1 gurka
4 msk varmt vatten
2 msk strösocker
4 msk ättiksprit (12 %)

Värm upp en gjutjärnsgryta/stor kastrull. Bryn revbensspjällen i 1 msk smör tills de får lite färg. Skala och klyfta löken. Tillsätt den, katrinplommon, lagerblad, pepparkorn, ev socker och 2 tsk salt. Häll på vatten så att det täcker. Låt sjuda under lock i ca 1 timme, eller tills köttet släpper från benen. Red av med grädde och maizena utrört i lite vatten och ev lite soja för färgens skull. Skala och hyvla gurkan tunt. Värm vattnet i en kastrull och tillsätt socker och ättiksprit. Häll lagen över gurkan och låt svalna. Servera revbensspjällen med gurka, kokt potatis, en knäckemacka och en immande kall pilsner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar