Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 6 december 2017

Mandelkubb

Ett recept från boken Hela Sveriges husman. Alltså jag gillar ju egentligen inte ens mandelkubb... alldeles för torra för min smak. Men vad gör man inte för sin sambo! Men är faktiskt beredd att erkänna att det var helt okej när de var alldeles nygräddade...!


Ca 30 st

150 g smör
2 dl socker
8-10 bittermandlar
2 dl mjölk
1 msk hjortronsalt
Ca 8 dl vetemjöl
2 msk vispgrädde
1/2 dl pärlsocker
1/2 dl hackad mandel

Sätt ugnen på 200 grader. Rör smör och socker poröst. Riv bittermandlarna fint. Tillsätt dem och mjölken. Arbeta in hjorthornssaltet och mjölet till en smidig deg. Ta upp degen på lätt mjölat bakbord. Dela i två delar. Rulla varje del till en 3 cm tjock längd. Platta till dem något och dela varje längd i 15 bitar. Pensla klubbarna lätt med grädde och vänd dem i pärlsocker och hackad mandel. Lägg dem på bakplåtspapper på en plåt. Grädda klubbarna mitt i ugnen i 10-12 minuter. Låt kallna på galler utan bakduk. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar