Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 6 december 2017

Olles spröda pepparkakor

Ett recept ur Leilas Lindholms bok Sweet Christmas. Första receptet ut ur denna fina boken som jag fick i julklapp förra året! Men då hade jag ju redan gjort allt julbak för året, så därför blir det lagom att testa nya recept till denna julen.
Blev väldigt goda pepparkakor, men alldeles för mycket deg! En fjärdedel av receptet hade räckt gott och väl.
Nu har jag överflöd av pepparkakor här hemma!


400 g rumstempererat smör
550 g strösocker
3 dl ljus sirap
1 1/4 dl vispgrädde
1 1/4 dl vatten
3 tsk malen kanel
1 tsk malen kryddnejlika
2 tsk malen ingefära
1/2 tsk svartpeppar från kvarn
1/4 färskpressad citronsaft (1 liten citron)
3 tsk bikarbonat
1360 g (21 dl) vetemjöl

Smält smör till pensling av bakplåtspappret

Rör smöret i en degblandare med sockret, tillsätt sirapen. Koka upp grädde och vatten med kryddorna. Låt svalna något och blanda sedan med smörblandningen. Tillsätt citronsaften. Blanda bikarbonatet med mjölet och tillsätt lite i taget i smörblandningen så att mjölet knådas in stegvis. Gör två stora rullar av degen på ett bakbord och rulla in den i plastfilm (degen kommer att vara ganska lös med sätter sig sedan i kylen när mjölet sväller). Låt den vila i kyl minst 1 dygn men gärna längre. Sätt ugnen på 220 grader, varmluft. Kavla degen riktigt lövtunn på ett mjölat bakbord. Täck en plåt med bakplåtspapper, pensla pappret med smält smör. Lägg på pepparkakorna. Grädda pepparkakorna gyllene (ca 5 minuter, inte för länge, då blir de beska) och låt dem svalna på plåten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar