Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 26 maj 2016

Per Morbergs fläskpannkaka

Ett recept ur Per Morbergs bok Morberg lagar husmanskost. Härligt att få en anledning att göra denna goda klassikern igen! 

Ca 4 port.

300 g rimmat fläsk
4 ägg
3 dl vetemjöl
5 dl mjölk
1 dl vispgrädde
1/2 tsk salt
Nymalen svartpeppar 

Tillbehör:
Lingonsylt

Värm ugnen till 225 grader. Vispa samman ägg, mjöl och hälften av mjölken i en bunke till en slät smet. Tillsätt resten av mjölken, grädden, salt och peppar. Låt smeten vila i 10 minuter. Skär fläsket i tärningar och strö ut dem i en långpanna.  Stek mitt i ugnen i ca 10 minuter. Rör om då och då. Häll över äggsmeten och grädda mitt i ugnen ytterligare 20-25 minuter. Servera fläskpannkakan med lingonsylt.


14 kommentarer:

  1. rärörda lingon är gott till mycket , men till fläskpannkaka ska det vara extrasaltat smör ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser inte att det skall vara något smör till överhuvudtaget.😳

      Radera
    2. Behövs inte. Flottet från fläsk räcker.

      Radera
  2. Jag har provat receptet men jag tog tärnat Bacon istället och gott blev det Per Morberg!!!👍🙂🎖🎖🎖🎖🎖i betyg!!!

    SvaraRadera
  3. Jätte gott tog lite riven äpple skriven ost i degen.Mums
    TACK PÄR.

    SvaraRadera
  4. fluffig ock jättegod.

    SvaraRadera
  5. Bästa receptet på fläskpannkaka. Frasig och fluffig, jättegod!

    SvaraRadera
  6. Toppengod ,klar favorit fin i konsistensen .Högsta betyg till pär .Tack

    SvaraRadera
  7. Bästa receptet gör alltid den här fläskpannkakan !!👍

    SvaraRadera
  8. Denna gör jag alltid. Finns ingen som går upp mot denna, är bara sååå god! Tack för att du delar med dej!👍

    SvaraRadera
  9. Väldigt god , tog färskt fläsk, smakade barndom

    SvaraRadera
  10. Godaste fläskpannkakan. Har mestadels tärnad bacon. Det går snabbt. Bra stekfläsk är dessutom lite svårt att köpa
    Överallt. Egengjord klarbärssylt till ock kvällsmaten är räddad. Naturligtvis dricker vi riktig mjölk till.

    SvaraRadera
  11. Lite sirap i smeten och serveras med hjortronsylt

    SvaraRadera
  12. Låter jättegott, ska göra detta inom kort. 😇

    SvaraRadera