Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 30 maj 2016

Jordgubbar marinerade i citron och rosmarin

Ett recept ur boken Jordgubbar och rabarber av Sandra Leigh Draznin. Gäller att passa på att testa olika recept i den nu när det finns färska jordgubbar och rabarber!
Idag blev det i alla fall detta till efterrätt. Det var lätt att göra och gott! Lagom efterrätt till mig o sambo. Hade vi haft gäster så hade jag nog velat bjuda på något "tjusigare".


Ca 4 port.

2 citroner
1,75 dl strösocker
1 dl vatten
2 dl vitt vin
1-2 kvistar färsk rosmarin
1 liter jordgubbar

Blanda finrivet citronskal med 1 dl citronsaft, socker och vin i en kastrull. Tillsätt de plockade rosmarinbladen och koka upp lagen under omrörning. Sänk värmen och lagen sjuda i ca 10 min tills den får konsistens som tunn sirap. Häll lagen i en skål för att svalna. Rensa och snoppa jordgubbarna, skär dem i halvor, eller i fjärdedelar om de är stora. Vänd ner bären i den avsvalnade lagen och låt dra i minst 30 minuter. Servera jordgubbarna med en god gräddglass eller rörd mascarpone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar