Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 30 november 2014

Kinesisk plommon- och ingefärslax med mangosalsa och vårlök


Ett recept jag fick från jobbet! Väldigt annorlunda och gott! Kul! Detta ska jag se till att bjuda på någongång jag har middagsgäster! 





2 dl jasminris
70 g katrinplommon
1 st vitlöksklyfta
1 msk färsk ingefära
1 1/2 msk socker
1 msk soja
1/2 tsk sambal oelek
1 dl vatten

1/2 tsk paprika pulver
1/2 tsk socker
1/2 tsk malen ingefära
(1/2 tsk malen koriander) 
1 1/2 krm salt

300 g laxfilé
1/2 förp. Salladslök
1 st mango i bitar
1 st lime

Olivolja




Sätt ugnen på 150 grader. Koka ris enligt anvisningen på förpackningen. Tärna plommon. Finhacka vitlök och ingefära. Fräs allt i olja i en liten kastrull. Tillsätt socker, soja, sambal oelek och vatten. Låt sjuda 6-7 min. Mixa såsen slät med stavmixer. 
Kryddblandning: blanda paprikapulver, socker, malen ingefära, salt ( och koriander) i en skål.

Skär laxen i portionsbitar. Krydda filéerna med kryddblandningen och bryn runtom i lite olivolja i en stekpanna. Lägg över i en ugnsform och tillaga klart mitt i ugnen 10-13 min. 

Strimla salladslöken. Lägg i en skål och blanda med mango, finrivet skal och 1 tsk pressad saft från 1 lime. Klyfta resten av den använda limen och servera till lax med plommon- och ingefärssås, ris och mangosalsa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar