Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 1 juli 2014

Frikadeller med spaghetti

Kom på att det var 100 år sen jag gjorde frikadeller, så idag blev det en egen påhittad variant till middag. Gott blev det i alla fall! Men rekommenderar inte den smala spaghettin som jag testade.. Den klibbade ihop sig och gick sönder. Vanlig mycket bättre!


Ca 500 g köttfärs
1 gul lök
2 ägg
Ca 2 dl mjölk
Ca 1/2 dl ströbröd
Salt och peppar efter smak
Smör att steka i

Sås:
1 oxbuljongtärning
2 burkar krossade tomater
1 kruka färsk basilika
2 st färsk chili
1 gul lök
2 st vitlöksklyftor
Salt och peppar efter smak
Smör att steka i

Hacka löken och blanda med resten av ingredienserna. Rulla köttbullar och stek i smör, ställ sedan åt sidan. 

Såsen:
Hacka löken, basilikan och pressa vitlöken. Stek i smör i några minuter. Blanda i resten av ingredienserna och låt stå och puttra ca 10 min. Häll sedan i köttbullarna och låt puttra ett par minuter till. Tänk på att den heta tomatsåsen lätt stänker.

Servera med spaghetti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar