Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 28 april 2014

Italiensk brodo med kyckling



Ett till recept från icas tidning Buffé. Såg så gott ut på bilden så jag sparade receptet för att testa någon dag... Och idag blev det av! Tyvärr så blev den inte så god som jag hade föreställt mig att den skulle vara, men det var ändå helt okej. Men kokta äggen och parmesanosten tycker jag att man faktiskt kan hoppa över!




300 g kycklinglårfilé
3 msk olivolja
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
2 morötter
2 msk tomatpuré
1 1/2 l vatten
1 msk konc kycklingfond
1/2 tsk torkad timjan
4 ägg
100 g spagetti
2 dl frysta gröna ärter
3 msk finhackad persilja
50 g parmesanost
salt och peppar


Skär kycklingen i strimlor. Bryn kycklingen runt om i 1 msk av oljan i en stekpanna. Krydda med salt och peppar. Skala och finhacka lök och vitlök. Skala och tärna morötterna fint. Fräs lök och vitlök tillsammans med tomatpuré i resterande olja i en stor kastrull. Tillsätt kyckling, morötter, vatten, fond och timjan. Låt småkoka under lock ca 30 minuter. Mjukkoka äggen. Spola i kallt vatten, skala dem och skär i halvor. Bryt sönder pastan och tillsätt i soppan. Låt koka ytterligare 8 minuter. Tillsätt ärter och persilja när det återstår 3 minuter. Smaka av med salt och peppar. Servera soppan toppad med ägghalvor och flagad parmesan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar