Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 6 augusti 2013

Grissini

Ett recept ur boken Nya Annas Mat av Anna Bergenström. Hade massor med mjöl hemma, plus att jag ville ha med mig någon liten present till festen jag skulle på i helgen.. Så då blev det att jag gjorde de här bröden. Kan erkänna att jag inte blev överdrivet förtjust, men var tydligen en uppskattad present!

Ca 60 brödpinnar

50 g jäst
2 tsk salt
1 msk socker
3 dl ljummet vatten
3/4 dl olja
2 äggvitor
Ca 1 liter vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke. Rör ut den med salt, socker och lite av det ljumma vattnet. Häll sedan i oljan, de mycket lätt vispade äggvitorna och resten av vattnet. Rör om och blanda efter hand ner nästan allt mjölet. 
Arbeta degen kraftigt i bunken med en trägaffel till en ganska fast deg. Tillsätt eventuellt lite mer mjöl, men bara om det verkligen behövs. Jäs degen med en handduk över bunken i ca 1 1/2 timme. Värm sedan ugnen till 175 grader. Knåda degen kraftigt på bakbordet. Dela den i 5 delar. Dela sedan varje del i 12 småbitar. Rulla ut bitarna till riktigt smala stänger, ungefär som blyertspennor. Baka eventuellt bara ut hälften av degen i taget eftersom gräddningstiden för grissini är ganska lång. (Den andra deghalvan kan i så fall få vänta i kylskåpet på sin tur.) Pensla pinnarna med vatten och grädda dem mitt i ugnen 25-30 minuter. Låt dem svalna på plåtarna och utan handduk. Förvara grissini i en tät burk.

1 kommentar:

  1. Jag tror du gjorde dom för tjocka......jag gör dom smala som en blyertspenna och de brukar uppskattas väl. Jag har i sesamfrön också, ca 0,5 dö...

    SvaraRadera