Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 28 maj 2013

Helens Texas Chili Con Carne

Fick detta receptet av min klasskompis för ett tag sen, men har inte hunnit göra det förrän nu.. och egentligen borde jag ha avvaktat ytterligare någon dag, för jag kom hem först vid halv åtta.. men den som väntar på nåt gott..! Långkok är ju faktiskt verkligen värt tiden! Kan erkänna att jag fuskade lite och tog upp lite ur grytan i förväg, blev så himla hungrig, men resten fick puttra vidare till perfekt konsistens. Hoppade över chipotlesåsen, men det gick bra ändå. Säger som jag brukar: Gört!




En klassiker som började säljas av gatuförsäljande "chiliqueens" i San Antonio, Texas.

600 g oxhögrev i små grytbitar, halva kalopsbitar
150 g bacon, strimlat
3 gula lökar, finhackade
2 vitlöksklyfor, finhackade
2 röda paprikor, tärnade
2 flaskor mörkt öl
2 msk finhackad färsk jalapeno eller jalapeno i vinäger
1 msk chipotle paste eller chipotle en adobo
1 nypa mald kanel
1 tsk spiskummin
1 msk oregano
Majs- eller rapsolja
Salt

Tillbehör:
Ris
Gräddfil
Tortillabröd och/eller chips
Riven ost
Rödlök
Isbergssallad

Bryn kött och bacon i lite olja. Tillsätt lök, vitlök och paprika och låt det fortsätta att fräsa på låg värme tills lök och paprika är mjuka. Häll på öl och låt det sakta koka upp. Skumma av väl och tillsätt därefter resten av ingredienserna utom oreganon.
Låt nu grytan småsjuda under lock 2-2½ timme så att köttet nästan faller sönder i sina fibrer. Mot slutet tillsätt oregano. Servera med varma tortillabröd eller chips, riven ost, hackad rödlök, gräddfil, strimlad isbergssallad och ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar