Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 23 maj 2013

Dinkelkladdkaka

Ett recept ur Mia Öhrns bok Fler kladdkakor. Denna kladdkakan var hur som helst god. Kände inte direkt någon smakskillnad om man jämför denna med vanlig... Så med andra ord känns det totalt onödigt att jag gick och köpte dinkelmjöl...



100 g smör
200 g mörk choklad
3 ägg
1 1/2 dl strösocker
1 1/2 dl dinkelfullkornmjöl
1 krm salt

Vispad grädde till servering

 Smörj en rund bokform med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter. Smält smöret till kakan i en bunke i mikron eller i en kastrull på spisen. Bryt chokladen i mindre bitar och smält försiktigt. Blanda till en jämn smet och låt svalna lite. Vispa upp äggen lätt tillsammans med sockret och rör ner chokladsmeten. Blanda mjöl och salt, vispa ner i smeten och vispa ihop till en jämn smet. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 15 minuter. Låt svalna helt, kakan kan gärna stå i kylen över natten. Servera med vispad grädde.

2 kommentarer:

  1. Skillnaden var väl att kakan blir lite nyttigare... åtminstone kan man ju intala sig själv det ;) By the way så gillar jag dina väldigt fina bilder i bloggen. Ha det bra! :)

    SvaraRadera
  2. kul att du gillar mina bilder! mvh linnea

    SvaraRadera