Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 7 maj 2013

Chokladbrownietårta

Ett recept ur Charlotta Malhotras bok Efterlängtade efterrätter. Bjöd på denna tårtan på sista dagen på praktiken idag som ett tack för tiden som jag har varit där. Jag tyckte att den var helt okej, ingen superwow.. men de andra var väldigt förtjusta och ville att jag skulle skriva att den var mer än okej! Men smaken är som baken antar jag.. du avgör själv om du vill testa!



1 tårta

300 g valfria nötter, exempelvis hasselnötter, cashewnötter, mandlar eller valnötter
250 g mörk choklad
200 g smör
2 dl råsocker (jag tog strösocker)
2½ dl vetemjöl
1 msk vanilsocker
½ krm salt
4 ägg

Tryffelglasyr:
200 g mörk choklad
1½ dl vispgrädde
1 msk honung
25 g rumstempererat smör
(2½ msk cognac)

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en form med löstagbar kant. Rosta nötterna lite lätt i en torr stekpanna. Hacka dem sedan grovt och lägg i en skål. Bryt den mörka chokladen till kakan i mindre bitar och smält den över ett vattenbad. Smält smöret i en kastrull. Blanda smöret och chokladen med nötterna och rör sedan ner råsocker. Blanda vetemjöl, vaniljsocker och salt och rör ner i chokladsmeten. Tillsätt ett ägg i taget och rör om till en tjock smet. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i cirka 18 minuter. Kakan ska vara lite kladdig när den är klar. Låt svalna. Hacka chokladen till tryffelglasyren. Koka upp vispgrädden med honungen i en kastrull. Häll den heta blandningen över chokladen. Rör om och tillsätt smöret. (Häll slutligen ner cognacen.) Blanda till en jämn massa. Det går alldeles utmärkt att mixa massan med en stavmixer. Låt tryffelglasyren stelna, gärna över natten. Lossa kakan ur formen och lägg den med botten upp på ett bakplåtspapper. Smält tryffelglasyren en aning och bred den sedan över kakans topp och kanter. Förvara chokladbrownietårtan svalt. (Dekorera gärna med ätliga blommor vid servering.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar