Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 29 maj 2012

Kyckling i Vivis stekpåse

Min vän Vivi tipsade mig om att det skulle vara så gott och enkelt att laga mat med stekpåse. Ska jag vara ärlig så hade jag aldrig ens hört talas om stekpåse.. men jag fick en av henne, som har legat ett tag i skåpet..men nu blev det äntligen dax att prova!
Har fått intrycket av att det var mer populärt förr. Det går ju lite i mode vad man ska göra i köket..precis som lergrytan. Men det har samma effekt, att köttet håller sig saftigt och gott. Hur som helst så var det väldigt smidigt att bara slänga i en kyckling och lite annat smått och gott i påsen, för att sen bara ha den i ugnen.. Skönt att slippa lägga lergrytan i blöt..och dessutom slippa diska den, för påsen var det ju bara att slänga sen.

Gott blev det i alla fall! Får se om Vivi har lyckats få mig att gå över till gamla stekpåsen.. men jag har ju faktiskt en lergryta som jag lika gärna kan använda.

1 hel kyckling
1 morot, skalad och hackad i stora bitar
½ gul lök, skalad och hackad i stora bitar
salt och nymalen svartpeppar
½ chili, hackad i små bitar
2 st vitlöksklyftor, skalad och hackad
ca 10 st katrinplommon

Salta och peppar kycklingen, lägg sedan in resten av ingredienserna i påsen, runt om kycklingen. Knyt ihop påsen. Picka sedan små hål uppe på påsen med en nål så att den inte ska spricka. Sätt in i ugnen i 200 grader ca 1-1½ timme eller tills kycklingen är 80 grader. Servera med kokt potatis, svartvinbärsgelé och sås. Jag gjorde en gräddsås på skyn, tillsammans med kantareller, soya och lite svartpeppar.

2 kommentarer:

  1. 1-1 och en halv MINUT?

    SvaraRadera
  2. haha! vilken miss av mig! såklart det ska stå timme :)ändrar det! tack för att du uppmärksammade felet! mvh linnea

    SvaraRadera