Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 30 augusti 2010

30 Augusti Pilgrimsmusslor

Spännande att prova pilgrimsmusslor för första gången! Känns lite lyxigt måste jag säga!
Hittade detta smarriga receptet när jag letade efter nåt med pilgrimsmusslor. Kände direkt att det lät gott, och det var det verkligen! Pilgrimsmusslorna i sig, smakade inte så jättemycket, men det är ju en liten rolig detalj om man ska bjuda gäster på middag. Men annars tycker jag att resten var så himla gott, så man kan egentligen hoppa över musslorna och bara göra iordning det andra, om man nu vill det!

1 pkt pilgrimsmusslor
1 pkt bacon
2 st kvisttomater
8 st cocktailtomater
några haricoverts
ca 50 g smör
2 tsk basilika
2 st vitlöksklyftor, pressade
1 tsk timjan
salt och peppar
lite olivolja
ca 5 potatisar

Börja med att skära baconen i små tärningar som du sen steker knapriga, låt rinna av på en bit hushållspapper. Skålla kvisttomaterna, ta av skalet och kärna ur dom. Skär i tärningar. Lägg cocktailtomaterna i en ugnssäker form, häll över lite olivolja, timjan, salt och peppar. Ställ in i 125 grader i ca 40 minuter. Blanda smör, basilika och vitlök, ställ åt sidan. Skär den råa potatisen i tunna skivor. Stek potatisen tills den blivit genomskinlig, blanda ner några haricoverts. Häll sedan i tomattärningarna precis innan det är färdigt, och häll på smör blandningen, låt smälta. Stek pilgrimsmusslorna i en varm stekpanna, ca 1 minut på varje sida.
Servera potatis blandningen med musslorna, kvisttomaterna och strö bacon ovanpå. Supergott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar