Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 12 juli 2021

Kokospanerad kyckling med bönors och limesyrlig gurksalsa

Ett recept från Linas matkasse. Lite halvskum rätt, verkligen inte den stilen jag är van vid. men det gick absolut att äta.
4 portioner Kokospanerad kyckling: 1 1/2 dl kokosflingor 650 g kycklingfilé 1 tsk malen kardemumma 1/2 tsksalt svartpeppar 1/2 msk neutral olja 1 st bakplåtspapper Bönris: 3 1/2 dl basmatiris 1/2 frp svarta bönor 1 st röd paprika 1/2 msk neutral olja 2 st vitlöksklyftor 2 krm salt Gurksalsa: 1 st lime 1 st gurka 1 msk vatten 1 tsk flytande honung salt Till servering: kokosflingor Värm ugnen till 200°C (varmluft) eller 225°C (vanlig). Koka basmatiris enligt anvisning på förpackningen. Häll upp kokosflingor på en tallrik. Häll av svarta bönor och tärna röd paprika. Kokospanerad kyckling: Skär kycklingfilé i mindre bitar. Krydda med malen kardemumma, salt och lite nymald svartpeppar. Hetta upp neutral olja i en stekpanna. Stek kycklingen runt om ca 4 min. Vänd kycklingen i kokosflingorna så det täcker runt om. Lägg kycklingen på en ugnsplåt med bakplåtspapper. Tillaga mitt i ugnen ca 10 min, tills kycklingen är helt genomstekt (innertemp 72°C). Torka ur och spara stekpannan. Bönris: Hetta upp neutral olja i den använda stekpannan. Stek svarta bönor, paprika och pressad vitlök med salt, ca 4 min. Vänd ner bönfräset i det nykokta riset. Gurksalsa: Tvätta limen i ljummet vatten. Finriv skalet och dela limen. Dela gurkan på längden och gröp ur kärnhuset. Lägg kärnhuset i en mixerbunke. Tillsätt limeskal, pressad saft från halva limen, vatten, honung och lite salt. Mixa till en dressing. Tärna gurkan och lägg i en skål. Blanda med dressingen. Klyfta resten av limen. Servera kokospanerad kyckling med bönris, gurksalsa och limeklyfta. Strö över lite extra kokosflingor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar