Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 12 juni 2021

Lax med teriyakisås och gurksallad

Ett recept från Linas matkasse, helt okej! barnen gillade inte gurksalladen, men jag tyckte att den var god!
Laxfilé: 600 g laxfilé 2 krm salt svartpeppar Teriyakisås: 2 msk japansk soja 1 msk kinesisk soja 1 mskbalsamvinäger 2 msk vatten 1 mskneutral olja 1 1/2 flytande honung 2 vitlöksklyftor 1 tsk malen ingefära Till servering: 3 1/2 dl jasminris 1 frp rädisor Gurksallad: 1 st bananschalottenlök 1 st gurka Värm ugnen till 175°C (varmluft) eller 200°C (vanlig). Koka jasminris enligt anvisning på förpackningen. Lägg laxfilé i en smord ugnsform med skinnsidan nedåt. Krydda med salt och lite nymald svartpeppar. Tillaga mitt i ugnen ca 18 min. Teriyakisås: Häll japansk soja i en skål. Blanda med kinesisk soja, balsamvinäger, vatten, neutral olja, honung, pressad vitlök och malen ingefära. Gurksallad: Skiva bananschalottenlök. Skär gurka i strimlor. Lägg allt i en skål. Blanda med hälften av teriyakisåsen. Spar resten av såsen till servering. Servera ugnsbakad lax med teriyakisås, gurksallad, nykokt jasminris och rädisor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar