Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 23 maj 2021

Pastagratäng med mozzarellatopping

Ett recept från Linas matkasse. Lätt att göra och god, perfekt vardagsmat.
4 portioner Grönsaker: 250 g morötter Pastagratäng: 360 g penne 1 st gul lök 2 st vitlöksklyftor olivolja 500 g blandfärs 1 frp krossade tomater 1/2 msk torkad oregano 4 msk tomatpuré 2 tsk torkad basilika 2 dl vatten 1/2 tsk salt svartpeppar 1 frp mozzarella Värm ugnen till 225°C (varmluft) eller 250°C (vanlig). Använd gärna grilleffekten på slutet. Koka pennepasta enligt anvisning på förpackningen. Pastagratäng: Finhacka gul lök och vitlök. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna. Stek all lök och blandfärs ca 4 min på medelvärme. Rör ner krossade tomater, torkad oregano, tomatpuré, torkad basilika, vatten, salt och lite nymald svartpeppar. Sjud ca 5 min. Blanda nykokt pasta med köttfärssåsen och lägg i en smord ugnsform. Skär mozzarella i tunna skivor och fördela över pastan. Gratinera högt upp i ugnen ca 5 min, tills osten smält och fått fin färg. Grönsaker: Skala och grovriv morötter. Servera pastagratäng med rivna morötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar