Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 26 januari 2020

Pizzabullar

Ett recept jag bara tog på måfå när jag googlade på pizzabullar. Har bara gjort pizzabullar en gång förut och de var med ajvar i, men dessa var mycket godare! Perfekt för att ta med på picknick. Nu är dessa gjorda från grunden, men vill man fuska så kan man ju köpa ett färdigt pizzakit med både färdig sås och deg i.


25 st

25 g jäst
2,5 dl vatten, ljummet (37°)
1 msk olja
1 tsk strösocker
2 tsk salt
2 ägg
9 dl vetemjöl

Fyllning
3 dl tomatsås
200 g skinka, strimlad, rökt, eller kassler
150 g ost, riven

Tomatsås
3 vitlök, klyftor, skalade
2 msk olivolja
400 g tomater, krossade
2 tsk salt
1 tsk svartpeppar, grovmald
1 tsk basilika
1 tsk oregano
1 msk strösocker



Pizzabullar – gör så här:
Lös upp jästen i vatten och olja. Tillsätt socker, salt, ägg och nästan allt mjöl spara lite till utbakning. Arbeta så att det blir en smidig deg.
Låt degen jäsa under duk 30 minuter medan du gör tomatsåsen.
Tomatsås: Rosta vitlöksklyftorna i oljan, låt dem bli bruna. Tillsätt krossade tomater och kryddor. Låt småkoka ca 20 minuter eller tills såsen tjocknat.
Mixa tomatblandningen med en mixerstav. Låt såsen kallna.
Sätt ugnen på 225°.
Kavla ut degen till en rektangel ca 25×50 cm och bred ut tomatsåsen över hela degen. Strö över strimlad skinka och riven ost. Rulla ihop degen och skär till 25-30 bullar. Lägg i bullformar eller på bakplåtspapper. Jäs ytterligare ca 30 minuter.
Pensla med uppvispat ägg strö på lite oregano. Grädda mitt i ugnen 12-15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar