Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 7 december 2018

Helstekt kalkon

Fick för mig att jag skulle bjuda familjen på en thanksgivingmiddag. Hade aldrig gjort helstekt kalkon förut så det var ju lite kul att testa! Och det blev väldigt gott! Receptet hittade jag på Ingelsta kalkons hemsida. 


Ca 8 portioner

1 st kalkon, tinad eller färsk, ca 5 kg

Fyllning:

4 st äpplen (t.ex. Aroma eller Ingrid Marie)

75 g smör i bitar

125 g katrinplommon

200 g rödlök i bitar

2 kvistar timjan

2 kvistar rosmarin

2 kvistar salvia

Att pensla med:

kinesisk soja

50 g smält smör

salt & peppar


Ta ur påsen ur kalkonen. Stoppa fyllningen inuti kalkonen och bind ihop lårbenen. Blanda smöret med kryddor och soja. Pensla kalkonen runt om. Lägg kalkonen i en ugnsfast form och stek i 225°C varm ugn i ca 30 minuter. Tag ut formen och sänk temperaturen till 175°C. Häll på vatten. Stek vidare med ryggen uppåt. Ös då och då. Vänd bröstet uppåt den sista halvtimmen. Beräkna 30 minuters stektid per kg kalkon. Innertemperaturen ska visa +70°C på stektermometern när kalkonen är färdigstekt.

Till såsen, sila skyn och tillsätt grädde, låt koka upp. Red av med mjöl utrört i vatten. Smaka av med salt, peppar och portvin eller gelé.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar