Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 11 december 2018

Dansk rostbiff med skypotatis

Ett recept från boken Husmanskonst av Leif Mannerström. Enkelt att göra och väldigt gott. Min dotter åt tre portioner. Det har inte hänt många gånger förut.

Följde receptet och hade köttet i ugnen tills det var 60 grader, men när det fått vila i 30 minuter i folie så var det inte alls sådär rosa o fint som det är på bilden i kokboken. Mitt kött blev snarare well done. Så vill man att det ska bli mer rosa så får man nog ta ut det några grader tidigare.


Ca 4 portioner

Ca 2 kg marmorerad rostbiff

1 tsk timjan

Rikligt med medelstor lök

800 g potatis

1 1/2 dl rödvin

Smör och olja till stekning

Salt och peppar

Skysås:

3 dl köttsky

3 dl vatten

2-3 msk konc. kalvfond från flaska

Garnityr:

En näve krasse

Sätt ugnen på 225 grader. Salta och peppra köttet noga och gnid in det med timjan. Bryn köttet runt om i en panna tills det har fått en vacker, brynt färg. Lägg över i en braspanna eller ett stort ugnssäkert fat och ställ in i mitten av ugnen. Skala lökarna men låt topparna sitta kvar. Klyfta potatisen, som inte behöver skalas om den är färsk. Vispa ur pannan med 3 dl vatten. Rör ihop och koka upp ingredienserna till skysåsen. Ta ut braspannan ur ugnen efter ca 20 min. och lägg lök och potatis runtom köttet. Stick in en stektermometer i köttets tjockaste del. Slå på vinet och skysåsen och sätt in pannan i ugnen igen. När biffens innertemperatur är 60 grader är köttet färdigt. Ta upp det ur pannan och vira in det i aluminiumfolie. Låt lök och potatis steka färdigt i ugnen. Låt köttet vila ca 30 min. och skär det sedan i tunna skivor. Lägg upp köttet på ett varmt fat och lägg lök, potatis och kvarvarande steksky runt om. Garnera med en rejäl näve krasse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar