Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 25 oktober 2017

Bräckt oxbringa med rotfrukter och örtcrème

Ett recept ur boken Hela Sveriges husman. Tänk att rimmad oxbringa kan va så gott! Det låter ju inte så märkvärdigt... och inte ser det särskilt gott ut heller. Men tack vare att jag har vågat ge mig på olika sorters recept på husmanskost så har jag kommit i kontakt med rimmad oxbringa några gånger. Så det är faktiskt först nu senaste året som jag har ätit det för första gången! Och jag kan utan tvekan rekommendera att du också testar om du inte gjort det. Men tänk på att köttet krymper extremt mycket, så dubbla gärna mängden kött i receptet!


600-800 g rimmad oxbringa
Vatten
2 morötter
1 gul lök
10 vitpepparkorn
200 g rotselleri
200 g persiljerot
300 g fast potatis
150 g morot
150 g kålrot
1 citron
2 msk rapsolja
1/2 rödlök
1 knippe persilja
2 dl créme fraiche
Flingsalt, salt, svartpeppar

Lägg oxbringan i en kastrull. Häll över kokande vatten så att det nästan täcker. Låt koka upp och skumma av. Tillsätt skalade morötter och lök i grova bitar samt vitpepparkorn. Låt koka under lock i ca 2 timmar eller tills oxbringan är mör. Låt svalna. 
Skala rotfrukterna. Skär kålroten i mindre bitar och resten av rotfrukterna i grova bitar. Koka rotfrukterna insaltat vatten tills de är mjuka. Sila bort vattnet. Skölj citronen. Finriv det yttersta skalet. Dela citronen och pressa ur juicen. Blanda med rapsolja, 2 tsk flingsalt och 1 1/2 krm peppar. Häll över rotfrukterna. Skala och finhacka rödlöken. Hacka persiljan. Blanda med crème fraiche. Smaka av med 2 krm salt och 1/2 krm peppar. Skär skivor av oxbringan och bryn dem hastigt i smör i en stekpanna. Servera med ljumma rotfrukter och kall örtcrème fraiche.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar