Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 20 april 2017

Nässelsoppa

Ett recept från Per Morbergs bok Moberg lagar husmanskost. Snart har jag gjort alla recepten i hans bok! Men vissa har jag ju fått vänta in rätt tid för.. som tillexempel nässlorna som precis har kommit! Egentligen går det minst lika bra med spenatsoppa, men är ju lite kul att gå och plocka sina nässlor till sin egna soppa.


4 portioner

1 liter späda nässlor (löst packade) eller 2 dl frysta
2 scharlottenlökar
2 msk smör
8 dl hönsbuljong
3 dl vispgrädde
Salt och nymalen vitpeppar

Skölj och hacka nässlorna grovt. Skala och hacka löken och fräs den glansig på svag värme i smör i en kastrull. Häll på buljong och grädde och låt koka upp på svag värme. Låt sjuda i några minuter. Häll i nässlorna och låt soppan få ett hastigt uppkok. Mixa till slät konsistens och smaka av med salt och peppar.

2 kommentarer:

  1. Tack. Förutom det där med vegetariskt! Bjud inte en vegetarian på hönsbuljong!!! Byt ut till grönsaksbuljong!
    Vem använder fiskbuljung till hönssoppa? För mig är detta lika ofattbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart tar jag grönsaksbuljong om jag ska bjuda en vegetarian. Tänkte att det var underförstått att man byter ut till grönsaksbuljong om man vill att den ska vara vegetarisk ;)

      Radera