Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 23 april 2017

Löksoppa

Ett recept från Per Morbergs bok Morberg lagar husmanskost. Har ju mer och mer börjat göra recept ur min nya bok med husmanskost av Stefan Ekengren så hade nästan glömt bort att jag inte gjort detta än. Gott blev det i alla fall! Men egentligen tycker jag att det är godast om man serverar brödet vid sidan av, det blir ju så slemmigt när det ligger i soppan.


4 portioner

5 gula lökar (ca 500 g)
2 msk smör
1 liter höns- eller grönsaksbuljong
1 kvist timjan
2 lagerblad
2 dl torrt vitt vin
1 msk tamarisoja
Salt och nymalen peppar

Gratinering:
4 skivor vitt bröd
2 msk smör
8-12 skivor lagrad ost, präst- eller gruyèreost

Skala och skiva löken. Fräs den mjuk i smör på svag värme. Tillsätt buljong, timjan, lagerblad och vin och låt koka i 10 minuter. Smaka av med soja, salt och peppar. Värm ugnen till 250 grader (grillfunktion). Skär brödet i grova tärningar. Fräs dem gyllenbruna i smöret i en stekpanna. Fördela soppan i ugnssäkra portionsformar. Lägg i brödtärningarna och lägg på osten. Gratinera soppan högt upp i ugnen i några minuter tills osten fått fin färg. Servera direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar