Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 20 mars 2016

Champinjonsoppa

Ett recept ur Per Mobergs bok Moberg lagar husmanskost. En enkel och god soppa. Bjöd familjen på denna förra helgen, tillsammans med gott nybakat bröd. Lagom mättande när vi även skulle äta tårta! 
Soppterrinen har jag fått ärva av min farmor och farfar, känns extra högtidligt när jag använder den!


Ca 4 port.

400 g färska champinjoner
1 liten gul lök
2 msk smör
1 msk vetemjöl
8 dl höns- eller grönsaksbuljong
2 dl vispgrädde
Salt och nymalen peppar
Hackade kryddörter, tex persilja till garnering

Skiva champinjonerna. Skala och finhacka löken. Fräs svampen och löken i smöret tills all vätska försvunnit. Pudra över mjölet och rör om. Späd med buljong och grädde under omrörning. Koka upp och låt koka i ca 10 minuter. Smaka av med salt och peppar och garnera med kryddgrönt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar