Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 21 mars 2015

Fisksoppe-gryta

Ett recept från boken Nya Annas Mat av Anna Bergenström. Gjorde denna på tjejmiddagen jag hade igår, blev väldigt gott! Men hade extra vatten ( ungefär dubbelt så mycket) för jag ville att den skulle bli lite mer som soppa.


3 gösfiléer (ca 450 g)
4 scharlottenlökar 
1 vitlöksklyfta
1/2 zucchini
1/2 aubergine
1/3 tsk dragon
1 fiskbuljongtärning
1/2 (1/4 g) saffran
2-3 msk vetemjöl
2 dl vatten (jag tog ca 4 dl)
2 dl grädde
1 tomat
1/2 morot
3 stjälkar blekselleri
Några sockerärter

Skala och finhacka scharlottenlök och vitlök. Lägg åt sidan. Skala moroten och skär i smala strimlor. Skiva zucchinin och auberginen i halvmånar. Skala, flå och kärna ur tomaten. Fräs lök och vitlök i en gryta. Strö över stött saffran och söndersmulad dragon. Rör om. Rör ner mjölet och späd med vatten och koka upp. Späd med grädden och koka upp på nytt. Lägg i fiskbuljongtärning och alla grönsakerna (utom tomaten) inklusive sockerärter och strimlad blekselleri. Koka i några minuter. Lägg sedan ner gösfiléerna delade i stora bitar och tomatstrimlor. Koka sakta under lock några minuter tills fisken är klar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar