Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 15 mars 2015

Dansk fläskstek

Pappa och hans fru bjöd på denna rätten sist jag hälsade på... Så himla gott! Kom på att jag aldrig har gjort det själv, så passade på nu i fredags när jag ändå skulle ha lite gäster.
Hur som helst så är det superlätt att göra så se till att testa nu!


  1. Be att få svålen ribbad i affären eller skär själv med en vass kniv ner en bit i fettlagret.
  2. Fyll en långpanna till ca 1/3 med vatten och ställ in den i 250° varm ugn. Låt vattnet koka i långpannan. Lägg sedan i steken med svålsidan nedåt. Låt den stå ca 15 minuter i ugnen. Tag upp köttet och torka av det. Sänk värmen i ugnen till 160°.
  3. Blanda samman salt och peppar. Torka av köttet igen och gnid in det med kryddblandningen, se till så att det kommer kryddor mellan ribborna också.
  4. Lägg köttet på galler över långpannan med svålsidan uppåt. Stick in en kött-termometer i den tjockaste delen av köttet och stek tills termometern visar 75° för kotlett och 85° för skinkstek, ca 1 1/2-2 timmar.
  5. Sila skyn, mät upp den och späd eventuellt med vatten. Smält matfettet i en kastrull och strö över mjölet. Rör om. Späd med skyn och låt såsen koka ca 5 minuter. Tillsätt grädden och smaka av med salt och peppar.
  6. Låt köttet vila en stund innan det skäres upp och serveras tillsammans med potatis, äppelmos, varm rödkål, sås och grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar