Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 2 februari 2015

Tomatsoppa

Ett recept ur Nya Annas Mat av Anna Bergenström. Enkel och god soppa!
Min sambo var väldigt skeptisk när jag sa att jag skulle göra tomatsoppa till middag.. Men efter att han smakat så sa han att det var väldigt god!


Ca 4 port

1 stor gul lök
1-2 msk smör
Ca 2 msk vetemjöl
2,5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 burk tomater (400 g)
Salt och vitpeppar
1/2 tsk socker
1 dl grädde
Basilika

Skala löken och hacka den mycket fint. Fräs löken sakta i fett i en kastrull. Den ska inte brynas, bara bli lite genomskinlig. Pudra över mjölet och rör om. Slå i vatten och tillsätt buljongtärning. Häll i burktomaterna. Koka sakta under lock i 10-15 minuter. Blanda ner grädden och smaka av soppan med lite socker, salt och varsamt med peppar. Servera gärna soppan med fint hackad basilika, bröd och en bit ost. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar