Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 25 februari 2015

Halloumiburgare

Ett recept ur senaste Buffé tidningen från ICA. Kul att testa, speciellt eftersom en kollega pratat om att det är så gott. Själv tyckte både jag och min sambo att det var gott. Gav två till min min mamma som är vegetarian, det var väldigt poppis tydligen!



  • 200 g halloumiost
  • 1 vitlöksklyfta
  • 3 ägg
  • 2 msk potatismjöl
  • 2 msk ströbröd
  • 1 krm chiliflakes
  • 3 msk hackad gräslök
  • 2 krm nymalen svartpeppar
  • 2 msk rapsolja

Mango chutney-dressing

  • 3 msk mango chutney
  • 1 1/2 dl matyoghurt (10 %)

Till servering

  • 4 rostade grova portionsbröd
  • 4 salladsblad
  • 1 skivad avokado

Så här gör du

  1. Skala moroten. Riv morot och halloumi grovt. Skala och finriv vitlöken. Lägg allt i en bunke.
  2. Tillsätt ägg, potatismjöl, ströbröd, chiliflakes, gräslök och peppar och blanda ordentligt.
  3. Forma smeten till 4 burgare (för 4 portioner). Stek dem i oljan i en stekpanna på medelvärme ca 2 minuter per sida.
  4. Mango chutney-dressing: Blanda ihop mango chutney och matyoghurt.
  5. Servera burgarna med rostade bröd, sallad, avokado, mango chutney-dressing och gärna ett stänk av chilisåsen sriracha. Ugnsstekta sötpotatisklyftor är gott till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar