Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 15 augusti 2019

Tibetansk nudelgryta med lamm 

Ett recept från en kokbok av Leif Mannerström som jag hittade hemma hos en kompis. Blev helt okej, inte alls så starkt som jag trodde att det skulle bli med tanke på att det skulle vara 4 st chili i.
Som vanligt hoppade jag över koriandern, men du gör som du vill såklart!

4 portioner

600 g lammbog (med ben)
3 gula lökar
5 morötter
4 l vatten
1 purjolök
(I knippe koriander)
6 vitlöksklyftor
4 röda chili
Smör till stekning
1 msk fisksås
1 tsk sichuanpeppar
1 msk kikkomansoja
1 pkt nudlar
Salt och peppar

Skala lök och morötter. Skär 1 lök och 1 morot i grova bitar och lägg med lammbogen i vattnet med lite salt och det gröna på purjolöken och stjälkarna på koriandern. Låt koka tills köttet är helt mört och nästan ramlar sönder, ca 2 timmar. Ta upp köttet och sila buljongen. Skala vitlöken och kärna ur chilin. Strimla resterande lökar, purjolök, morötter, chili och vitlök. Fräs i smör i en stor kastrull tillsammans med fisksås, sichuanpeppar och soja. Häll på buljongen (ca 2 liter) och koka upp. Låt koka i 15 minuter. Plocka rent köttet och dela i bitar. Lägg ner i buljongen tillsammans med nudlarna. Smaka av med salt, ev peppar och hackad koriander.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar