Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 13 april 2019

Röd linssoppa med cheddargrillare

Ett recept från min nya bok Husmanskost från Allt om mat. Helt okej lunch eller vardagsmat. Bytte ut korven som egentligen skulle vara chorizo, tog istället cheddargrillare från Flygfyren. De var väldigt köttiga och goda! Gillar när det är lite tuggmotstånd. Och mycket smak. De lyfte hela soppan. Utan korvarna skulle soppan varit supertrist.
Bytte även ut hönsbuljongen mot grönsaksbuljong, kände nämligen på mig att det skulle bli mycket över. Så ställde lite soppa åt sidan innan jag hade i korven, så har jag en helt vegetarisk variant som jag kan ge till mamma.


4 portioner

1 gul lök
5 potatisar (500 g)
1 chili, t ex spansk peppar
3 dl röda linser
2 msk tomatpuré
1 msk olivolja
1 1/2 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar (eller hönsbuljongtärningar)
1 tsk salt
2 cheddargrillare (eller chorizo) (200 g)

Garnering:
2 msk hackad timjan

Tillbehör:
Bröd

Skala och hacka löken. Skala och skär potatisen i ca 2 x 2 cm stora kuber. Dela, kärna ur, finstrimla och finhacka chilin. Skölj linserna under kallt rinnande vatten. Stek lök och chili i olja 2-3 minuter under omrörning. Blanda i tomatpurén och stek vidare någon minut. Tillsätt potatis, linser, vatten, buljongtärningar och salt. Sjud soppan 10-12 minuter, tills potatisen och linserna mjuknat. Skär under tiden korven i cm-tjocka skivor. Stek korvslantarna i torr panna 1-2 minuter på varje sida på medelvärme. Servera soppan rykande het med den nystekta korven. Strö över timjan och servera med gott bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar