Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 16 april 2019

Grillad färsk lax med böcklingsmör 

Ett recept från boken Husmanskonst av Leif Mannerström. Spännande med böcklingsmör, det har jag aldrig gjort förut. Kan tänka mig att det även passar till schnitzel. Men tyvärr var inte rätten så jätteimponerande i övrigt.

4 portioner

4 bitar färsk lax (a ca 200 g)
Grönsaker efter säsong, t ex nypotatis, morötter, lök, rädisor, vaxbönor, gurka, sockerärter
Saft av citron
1/2 knippe finskuren gräslök
En klick smör
Salt och peppar

Böcklingsmör:
1 liten rödlök
Saft av 1 citron
2 böcklingar
2 msk kapris
1/2 knippe finskuren gräslök
100 g rumsvarmt smör
Worcestershiresås

Garnityr:
Citronklyftor
Dillkvistar

Börja med smöret. Skala och hacka rödlöken fint. Koka den med citronsaften tills den kokat in. Låt svalna. Rensa böcklingen väl. Grovhacka kaprisen. Mixa eller blanda smöret med böcklingen. Blanda därefter i rödlöken, gräslöken, kaprisen samt några droppar worcestershiresås. Smaka av med salt och peppar. Forma till fyra ovala bollar med matskedar och ställ dem kallt. Borsta potatisen noga och skär i skivor. Ansa grönsakerna och skär dem i snygga bitar. Koka potatisen och lägg i grönsakerna efter hand så att allt är färdigkokt samtidigt, ungefär i denna ordning: morötter, lök, rädisor, vaxbönor, gurka, sockerärter (som endast kokas några min.). Hetta under tiden upp en grillpanna eller utegrill. Salta och peppra laxbitarna. Grilla eller halstra dem 3-4 min. på varje sida tills de är genomstekta. Ånga av grönsakerna, salta och peppra lätt och vänd dem med en klick smör, gräslöken och lite citronsaft i en panna så att de blir glansiga. Lägg upp grönsakerna på ett varmt fat eller direkt på varma tallrikar med laxen ovanpå. Toppa med böcklingsmöret och servera genast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar