Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 11 april 2018

Biff Greta 

Ett recept från boken Mannerströms husmanskonster. Så lustigt, hade aldrig ens hört talas om denna rätten innan, och så först var det dagens rätt på lunchrestaurangen vid mitt jobb och sen några dagar senare upptäckte jag att det var med i min nya kokbok. Tänkte att jag måste testa (Fast det hade jag ju gjort till slut ändå haha)! Hur som helst så var det väl en okej rätt. Men biff Rydberg är helt klart mycket godare. Nästan så jag tyckte det va lite slöseri med en fin oxfilé i en rätt som bara blev sådär... men men, det var ju inte äckligt.


4 portioner

600 g oxfilé (huvudet eller svansviftarna går bra)

1 gul lök

10 medelstora potatisar av fast sort (ca 800 g)

2 äggulor

3 msk dijonsenap

Salt och peppar

Smör till stekning


Till servering:

Tärnad stekt potatis

Finhackad färsk persilja

Tomatsallad


Putsa och skär köttet i centimeterstora bitar, finhacka löken. Skala och skär potatisarna i centimeterstora tärningar. Koka potatistärningarna i lättsaltat vatten några minuter. Slå potatisen i durkslag och låt rinna av väl. Stek potatisen i smör i en stekpanna, krydda med salt och peppar. Håll potatisen varm. Stek löken utan att den tar färg. Blanda det tärnade köttet, äggulorna, senapen och löken i en bunke. Hetta upp en stor stekpanna och stek köttblamdningen hastigt i smör. Smaka av med salt och peppar. Servera genast på varma tallrikar med potatisen. Strö hackad persilja över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar